Därför tillhör framtiden serierna. Del 2.

Urmänniskan och Urhunden på Operakällaren av Oskar Andersson, signaturen O.A. Innan säkerhetsrakhyveln. Ursprungligen publicerad i Söndags Nisse.

Det sägs att det var säkerhetsrakhyveln som tog knäcken på den svenska skämtpressen för sisådär 100 år sedan. Med K. C. Gillettes patenterade rakblad kunde herrarna själv ombesörja sin dagliga rakning och slapp väntetiden på rakstuga, men därmed också den stunds förströelse som bestod i att bläddra i högen med den tidens omåttlig populära skämttidningar som t ex Söndags Nisse, Strix och Kasper.

Kanske är dagspresserierna i samma utsatta läge idag. Vår väntan i köer, på bussar och tåg fördrivs inte längre med hjälp av papperstidningar (inte ens gratistidningar i större utsträckning). Istället sitter vi och stirrar in i våra telefoner, i jakt på något spännande, roligt eller engagerande, vare sig det är korta filmsnuttar på Youtube, kvadratiska foton på Instagram eller uppdateringar på facebook.

Bildskärmen och de behändiga distributionsformat sociala medier ger, borde ju vara idealiskt för allehanda skämt, serier och satirteckningar, kan en tycka.  Ändå märker jag mycket litet av den sorten i mina flöden.  Där är mest selfies, semesterbilder, vackra solnedgångar, maträtter och gulliga kattungar. Lite som forna tiders vykort. Och hur kul är det egentligen att bläddra igenom en hög gamla alper, sandstränder och Eiffeltorn.

Nu finns ju papperstidningarna även på nätet kanske någon invänder. Det stämmer. Men läsningen av en tidning på webben skiljer sig betydligt från pappers-ditot. Det blir oftast fokus på fakta, sällan på underhållning. Mycket ofta på enstaka artiklar, länkade via facebook. Det vi kallar “klick-bete”.

Som betalande prenumerant går det ju förstås att läsa dagstidningen i form av  e-tidning. Men hittills har jag sällan funnit någon anledning att göra det och vid de få tillfällena har jag aldrig tagit del av serierna, vilket jag alltid gör när jag läser pappersversionen.

Att läsa serier i dagspressen på nätet innebär även en svår kamp för att ens nå fram till dem.  En måste själv leta, scrolla, klicka och förstora. Inte heller leder länken alltid vidare till en serie. Ibland är det bara annonser, som Rocky i DN just nu, där det endast finns en annons för ett bensinbolag.

Dagsstrippen som medium är helt enkelt inte lämpad för telefonläsning. Kanske är den en anomali i dagens medielandskap. En medieform på väg att försvinna, precis som skämtpressen för hundra år sedan.

Eller inte.

Vi vill bli underhållna. Telefonen ger oss oändliga möjligheter till underhållning. Det viktiga är dock att den uppfyller krav vi numera ställer; som att den ska vara snabbscrollad med sekundsnabb avkodning (subtiliteter går fett bort!) och vara anpassad efter just vår speciella smak och humor (vilket vi antingen aktivt styr över själva genom att följa det vi gillar, eller passivt anpassar oss efter genom att acceptera logaritmens makt).   Allt talar alltså för en än bättre marknad för tecknade – eller på annat sätt framställda skämtbilder. Egentligen en återgång till den klassiska skämtteckningen från rakstugans tidevarv.

Och med tanke på att rakstugan nu kommit tillbaka i hip version, kanske det inte heller är helt omöjligt med en revival för Söndags Nisse och Strix.
/Gunnar Krantz

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *