Categories
seriepolitiska texter seriestaden malmö

Invigningstal – Världar i tryck

Invigningstal av Gunnar Krantz, i samband med uställninges öppning, den 29 november 2023 på Malmö Konsthall, Verkstan.

I år 2023 är det 25 år sedan jag kom på att kalla Malmö för seriestaden. Ett kvarts sekel. Det är en ansenlig tid i alla sammanhang. En siffra som kräver eftertanke och reflektion. Vad har hänt under alla dessa år? Fantastiskt mycket är min första tanke. Det som börjad med en handfull tecknare och entusiaster har blivit grunden för en helt ny seriekultur. Den vi med rätta är stolta över i Sverige. Det har också inneburit nyskapande och en kreativitet som ingen kunde förutspå då. Serier är idag långt mycket mer än vad de var då. Seriekonsten har utvecklats i en rad riktningar, väsensskilda från varandra, men ändå sammanhållna av serietecknarnas kärlek till konstformen, till tecknandet och författandet och glädjen över att kunna möta en publik. Just det denna utställning ger prov på. Inte bara en mångfald av stilar och uttryck utan även förhållningssätt.

Samtidigt. Medan vi med rätta klappar oss på axeln och konstaterar att vi alla bidragit till något som överträffat alla förväntningar, behöver vi också se till det som ännu inte infriats. Serier och till stor del serietecknare befinner sig återkommande i prekära situationer, samhälleligt, ekonomiskt och kulturellt.

Då för 25 år sedan kom en ny teknologi som alla menade snart skulle göra boken onödig. Varför ge ut böcker, tecknade serier, serietidningar och album när en CD-rom rymde så mycket mer. Ja till och med rörlig bild och ljud. Varför teckna med pennor på papper när datorn erbjöd miljontals färger att välja mellan. Varför hålla på överhuvudtaget. Det var några av de frågor jag ställde mig själv när jag 1998 bjöd in unga fanzinmakare och graffitikonstnärer till utställningen Avtryck av verkligheten – nu kultur från Malmö och Lund, som visades i den byggnad här intill som kallades Annexet. Idag ersatt av Citytunnelns Norra uppgång.

Målet med utställningen var att dokumentera och digitalt publicera det som hände på galleriet i form av multimedia på en CD-rom. Om vi serietecknare kunde erövra IT-teknologin, kanske inte allt var förlorat. Resultatet blev ett helt annat än det jag förväntat mig. Det intressanta var inte den digitala plattformen utan det var det som skapades av tecknarna. Ur denna erfarenhet har sedan mycket av det som idag konstituerar seriestaden hämtats.

Serier skapas av individer, subjekt med egna viljor och mål. Ärligt framställda serier berikar våra liv. Utvidgar dem med andras erfarenheter. Får oss att förstå den andre syn på världen. Det är i grunden en filosofisk fråga. Vem är du bakom dina serier och vad har du för ärende?


Idag står vi inför ett nytt skifte. Jag får numera ofta frågan om vad vi serietecknare ska göra nu när vi inte behövs längre. Nu kan ju AI göra allt. Frågan är även den i grunden filosofisk. För vad har egentligen algoritmen bakom AI-bilden för ärende? Vad vill de bilderna oss? Hur kan vi gå i dialog med dem? Kan vi ens det?

Erfarenheterna av det kvartssekel som gått visar att mycket kan åstadkommas av litet. Serietecknare är vana att klara sig med små resurser och ändå kunna nå ut och göra skillnad. Denna förmåga har dock sitt pris. Serierna har sedan 50-talet återkommande attackerats, mycket på grund av deras förmåga till direkthet i kommunikation. Från 50-talets moralpanik, 70-talets skräckseriedebatt, attacken på vuxenserierna på 80-talet och senare även mangan. Idag utgörs delar av den litteratur som bannlyses från bibliotek och boklådor runt om i världen av serier. Art Spiegelmans Maus, Serieversionen av Anne Franks dagbok och Heartstopper är några exempel. Seriekonstens omedelbarhet och direkthet gör den extra sårbar, särskilt som det inte finns några tunga institutioner som försvarar den.

Det fortsatta byggandet av seriestaden Malmö bör därför, enligt min mening, sikta mot detta. Att skapa ett sammanhang för seriekonsten där praktiker, forskare, entusiaster och publik kan mötas och fördjupa sig i kunskap kring konstformen. Ett serieinstitut vore ett möjligt sådant.

Världar i tryck – sju serietecknare från Malmö visades på Malmö konsthall, verkstan 29 november – 17 december 2023. Medverkande serietecknare: Allan Haverholm, Saskia Gullstrand, Oskar Aspman, Lisa Ewald, Amalia Alvarez och Steve Nyberg.
Producent: Elina Norrmo Ersgård.