Serieåret 2015 inleddes med seriestudenternas utställning på Malmö Högskola, samtidigt som distanskursen Digital Comics, som gavs för första gången också hade sin slutpresentation. Det är alltid lika intressant att se att hur kurser som bara sträcker sig över en termin resulterar i så starka och spännande verk.
Ett annat årligt event var SciFi-mässan, som i år genomfördes i samarbete med studenter på fristående kursen Comics International Perspectives och programmet i Visuell Kommunikation.
Även nystartade Malmö Seriefest på Malmö Stadsbibliotek, ingick i det hektiska programmet för våra studenter.
Liksom Stockholms Internationella Seriefestival på Kulturhuset.
Den internationella seriekursen Comics International Perspectives, avslutades med en utställning med flera innovativa och spännande bidrag. Denna utställning markerade också slutet på epoken Kranenhuset för K3:s del.
Lagom innan sommaruppehållet var det dags att packa ihop hela institutionen inför flytten till nybyggda Niagara. Jag fyllde utan problem ett dussin flyttlådor med serielitteratur, seriealbum, tidningar och konstnärsmaterial, som jag samlat på mej under de fem åren på K3.
Strax efter midsommar reste jag till Paris för att medverka på The International Graphic Novel and Comics Conference på University of London in Paris. I mitt paper diskuterade jag min egen serie Cykelhippie i relation till Rodolphe Töpffers pionjärverk. Samtidigt publicerades min artikel om serieutbildning; Teaching comics in class – between mainstream and the alternative, i Studies in Comics Journal. Artikeln presenterades därefter på Seriescenen på Bok& Biblioteksmässan i Göteborg.
I och med flytten till Niagara och ateljéerna på Orkanen har de tecknade serierna hamnat på ytterligare en framträdande plats i Malmö (den andra är förstås Seriecenter på Kulturhuset Mazetti). Det märktes också när huset invigdes, då ett av evenemangen var en paneldiskussion om tecknade serier och opinionsbildning med Mattias Elftorp, Amanda Casanellas, Rene Engström, Oskar Aspman, Viktor Jäderlund.
För att redan från början sätta spår i de nyinredda lokalerna, startade jag undervisningen med en workshop i tuschteknik.
På Malmö Konsthall visades under sommaren och början av hösten en mycket intressant utställning med Ad Reinhardts serier. Läs mer om den HÄR. En perfekt startpunkt för årets seriestudenter med visning och workshop.
En annan spännande utställning var Sara Granérs på nyöppnade Rum För Serier på Friisgatan. Ett initiativ av Seriefrämjandet, som nu äntligen skapat en offentlig mötesplats för alla serieintresserade i Seriestaden Malmö.
Dotterbolaget firade tioårsjubileum med bl a en samlingsutställning på Malmö Stadsbibliotek. Seriekursen besökte givetvis vernissagen.
I samband med festivalen I Seriernas Värld, arrangerade Seriekursen en workshop i digitala serier, samt medverkade på seriemässan på Malmö Stadsarkiv.
Malmö Konstmuseum överraskade med ännu en serieutställning: Vi har något viktigt på gång, med bl a Sara Granér, Liv Strömqvist och Mats Jonsson. Utställningen innehöll en uppdaterad och initierad översikt över de alternativa serierna i Sverige.
Svenska Pen och Kartago initierade 2013 en kampanj för stöd till fängslade Dawit Isaak. I november var det dags att auktionera ut originalen.
Efter att ha ägnat större delen av året åt att lära andra teckna serier, skriva om serier, hålla i och medverka i olika arrangemang, har jag, efter ett års research och manusarbete äntligen börjat teckna på ett nytt serieprojekt. Om anarkism, emigration, kooperation, funkis, reklam och det svenska folkhemmet. Mer om det kommer i en särskild blogg på denna sida.