ALGER
“Efterkrigstidens atmosfär märks tydligt i Gunnar Krantz nya seriealbum Alger (Medusa förlag). Bilderna är tecknade i svart och vitt utan några gråa nyanser. Det blir effektfullt och harmonierar med intrigen.” Erling Frick, Svenska Dagbladet 860709
FALSKA LIV
“Styrkan hos Gunnar Krantz är framför allt att han är en av de få unga svenskar som arbetar episkt med seriemediet” Nisse Larsson, Dagens Nyheter880303
SUPERANGST
“Gunnar Krantz är inte bara personlig, han har ett högst personligt och mycket drivet sätt att teckna också. Spretigt, stort och svulstigt, utan gråskalor med bara svart och vitt som färger målar han sin egen verklighetsbild.” Mikael Winterkvist
“Men Gunnar Krantz är inte ute efter att upprepa gamla lösningar. Liksom hans övriga verk tycks “Superangst” växa fram ur den personliga brottningens inre nödvändighet. Att det samtidigt är ett av de främsta svenska seriealbumen hittills framstår närmast som en bisak.” Stefan Helgesson, Dagens Nyheter 940124
1981
“Krantz berättar om välfärdsstatens kanske mest gynnade generation, materiellt sett. Men om barn- och ungdomstiden var en gynnad tid, så kan vuxenlivet beskrivas i precis motsatta termer. Att försöka upprätthålla den standard som föräldragenerationen lyckades nå upp till ter sig ogörligt.” Maria Sundkvist, Dagens Nyheter 950221
NOLLAD
“Medan den tidigare till synes självbiografiska sviten “Superangst” och “1981” fullkomligt blöder av känslor, kroppsvätskor och allomfatande ångest, är till och med teckningen i Nollad kliniskt fri från utlevelse. Ändå är det ingen tvekan om att Nollad säger något viktigt om livet idag, något självklart och svårfångat…” Boel Gerell, Kvällsposten 950505
“Gunnar Krantz skildrar tomheten så att man känner den.” Karl G Jönsson, Sydsvenskan 950505
NAZIBEATLES
“Ett av de mest övertygande och konstnärligt högtstående verk inom seriegenren jag någonsin tagit del av(…)Krantz kombinerar en Dagermansk lyhördhet för barndomens svek och uppväxtårens ångest med furiösa teckningar som i sin kompromisslösa misantropi tangerar George Grosz hatiska satirbilder-allt parat med en självutlämnande frenesi likt den som undergroundtecknaren Robert Crumb, framförallt i sina skissböcker från 70-talet gjorde till stor konst.” Hans Anders Wallin, Bild&Bubbla nr 2/ 99
CYKELHIPPIE
“Jag skulle vlija använda titeln seriemagiker om Gunnar Krantz. När man läst klart sitter man och undrar; hur gick det där till egentligen? Hur kunde jag bli så fängslad av den där oansenliga lilla serieboken?” Joel Eriksson, Kvällsposten 2003
VÄNSTER VÄNSTER
“I enkla men effektiva bilder följer vi unge Gunnars äventyr i den kristianstadska vänstern, och hur illusionerna en efter en slås i kras mot den besvärliga verkligheten.” Jonas Thente i DN 040516
“Krantz tvinnar ihop ämne, text och teckningar med resulatet dagbok, roman och seriealbum i och om vartannat. Och på varje boksida är han så personligen närvarande att man liksom ser hur sidorna höjs och sänks – som om pappret andas.” Beng Eriksson, Kvällsposten 040522
“Boken funkar nog bäst för Krantz generationskamrater som kan le igenkännande. Själv tycker jag ansatsen är lite trött och mycket cynisk.” Johan Erlandsson, Kommunalarbetaren
“En stor del av dåtidens radikala vänster passerar revy och många fyndiga poänger plockas på “avantgardets” ständiga tillkortakommanden: apellmöten inför folktomma torg, de uppslitande sektstriderna, pungslåendet av de egna men i flesta fall snorfattiga medlemmarna, den rätta men ack så inkrökta livsstilen osv.” Stefan Bergmark, Smålandsposten 040602