En kortfattad sammanfattning av mitt arbete med tecknade serier under 40 år.
KIVIK
1976 väcks tanken på att kunna teckna serier. Problemet är förmågan. Kunskap hämtas in från Åke Skiölds ritskola, kvalitén på teckningarna skjuter i höjden. Likaså skolbetyget. Skriver brev till Hergé och ställer frågor om hans bruk av material. Får svaret att han vanligtvis tecknar med en penna. Får kontakt med Rolf Gohs och påbörjar en brevväxling om serieskapande. Upptäcker tidskriften Thud på biblioteket i Simrishamn och kommer på det viset i kontakt med fenomenet fanzines. Tecknar en första avslutad serie och skickar den till Olberska Paradoxen i Kiruna. Serien blir antagen, men det dröjer två år innan den publiceras.
1977 Beställer ett antal nummer av undergroundtidningen Zap-comix. Efter ett års väntetid kommer tidningarna.
1978 Semic press går ut i stora annonser i Fantomen och söker serietecknare till Svenska Serier. Påbörjar arbete med serier för publicering i Svenska Serier. Upptäcker den fransk/belgiska seriekulturen på språkresa i södra Frankrike. Framförallt via magasin som Metal Hurlant, Pilote och nystartade (A Suivre). Fyller resväskan med tidningar och album.
KRISTIANSTAD
Tecknar en första längre serie för Svenska Serier. En sf-story, inspirerad av framförallt J-C Mezieres stil. Serien refuseras.
1979 Forsätter arbeta för publicering i Svenska Serier. Nu med en postapokalyptisk stil som ligger närmare Marcel Crespin sobra realism. Cyklar till Jönköping och hälsar på Johan och Lars Andreasson som ger ut Banzai!
1980 En andra publicering sker i fanzinet Banzai!. En parodisk skämtteckning på en svärdsvingande barbar. I övrigt fortsatt arbete för Svenska Serier – utan resultat.
1981 Ett planerat samarbete med Lars Andreasson havererar och resulterar i satirtidningen Böld&Fibbla, Tidningen får visss uppmärksamhet. Under året ges fyra nummer ut. Det sista med självbiografiska serier. Blir kontaktad av Seriefrämjandet som behöver en redaktör för nystartade Tidskrift om tecknade serier. Tar över som redaktör från nummer 2 1981. Serier som refuserats av Svenska Serier publiceras istället i fanzine som Honung och Snapparn.
1982 Påbörjar studier på Konstskolan i Kristianstad. Ger ut ett första fanzine kallat Art. Fortsatt publicering av refuserade serier i fanzines. Avslutar redaktörskapet för Tidskrift om tecknade serier.
1983 Blir inbjuden att medverka i serieantologin Pladask, som ges ut av Bakhåll förlag året därpå. Blir inbjuden att medverka i antologin Elektriska Zerier som ges ut 1983 på Medusa förlag.
STOCKHOLM
Flyttar till Stockholm för fortsatta studier på konstskola. Ger ut Ett vidrigt elände med serier från en amatörteaterförening. Får erbjudande om redaktörskap på Bild & Bubbla. Köper en boktryckpress tillsammans med konstnären Thomas Henriksson. Påbörjar utgivning av experimentella seriefanzines och artist books.
1984 Anlitas av Horst Schröder som redaktör för en uppföljare till Elektriska Zerier, på temat mat. Projektet skrinläggs i o m starten av Epix. Blir inbjuden att medverka i Galago, men refuseras av redaktionskommittén. Ansvarar för marknadsföringen av tidningen Epix. Designar Epix-logotyp, samt en rad annonser för dagspress och tunnelbana. Utformar framöver tidningens baksidor. Anställs formellt för att sköta förlagets bokföring. Redaktör för serietidningen Pox från nummer 1/84. Påbörjar serien “Alger”, som publiceras som följetong i Pox.
1985 Medverkar i serietidningen Elitserien, som gavs ut av Fria Serier. Tidningen läggs ned efter bara ett nummer, bl a efter påtryckningar från Disney. Avslutar anställningen på Epix p g a vapenfri tjänst. Påbörjar uppföljaren till “Alger”, kallad “Falska liv”. Även den går som följetong i Pox.
1986 Blir inbjuden att medverka i Kulturhusets utställning Serier! “Alger” publiceras som seriealbum. Får som första svenska serietecknare Seriefrämjandets nyinstiftade pris ”Urhunden” för bästa svenska Seriealbum. Blir inbjuden att medverka i Svenska Serier, som ska realiseras. Återupptar arbetet på Epix efter avslutad värnplikt. Nu som ansvarig för form och marknadsföring av nya titlar som Tung Metall, Maxx och Studio Epix. Påbörjar en omarbetning av tidningen Elixir.
1987 Första numret av nya versionen av Elixir ges ut. Tema: Vuxenserier. Försäljningen stiger markant. Detta följs av teman som, pengar, rasism, aids, palmemordet och rockmusik. Partisekreterare Sten Andersson fördömer palme-numret. “Falska liv” publiceras i albumform. Tecknar inslag för TV-programmet Daily Live. “Skin-city” publiceras i Svenska Serier nummer 1 1987. Inspiration till serien kommer från Lars von Triers debutfilm “Forbrydelsens element”. Skapar koncept och form för äventyrsmagasinet Casablanca. Tanken är att paketera ett seriealbum i varje nummer, tillsammans med några serier i följetong och redaktionellt material. Oenighet om förlagets utgivning, framförallt ägarens ovilja att lägga ner olönsamma titlar och allt större fokus på renodlat pornografisk utgivning leder till begäran om uppsägning. Arbetar under kortare tid som redigerare på Marvelredaktionen på Semic i Sundbyberg. Arbetar därefter enbart som frilansande serietecknare. Tecknar “Galleri ZZZ” för Dagens Nyheter. Serien handlar om några bekanta som driver ett galleri på söder. Flyttar till atelje på Söder och påbörjar “Peppe och de svartklädda”, för Svenska Serier.
1988 Blir inbjuden att medverka i serieantologi från RFSU. Tecknar “Steppingstone”, som publiceras året därpå i Sesams samlade serier. Bor större delen av året på ön Landsort i Stockholms skärgård. Tecknar det sista avsnittet av “Peppe och de svartklädda”, som köps in av Semic, men därefter refuseras efter en läsaromröstning. Flyttar till Malmö i november.
MALMÖ
1989 Tecknar en sida i månaden för Malmötidningen Reflektion. Arbetar på Presam som distributör, får handfast kunskap om seriebranschen. Kalle Anka och Fantomen kommer på pallar. Övriga tidningar sorteras i fack. Ett sista nummer av Brök passerar. Tecknar “En tur till Köpenhamn”. En 20 sidor lång självbiografisk och vardagsrealistisk serie om en dagsutflykt till Köpenhamn. Serien refuseras av Pox.
1990 Påbörjar sviten “Mondo Love” för Pox. Tresidiga novellserier om relationer. Projektet tillkommer för att utveckla en ny och mer samtida stil. Börjar studera på Konstskolan Forum i Malmö. Inriktning måleri och skultpur.
1991 Får avslag på ansökan om studiemedel på grund av förändrade regler. Börjar istället arbeta som städare på skolan och påbörjar ett större serieprojekt kallat “Superangst”. Får kontakt med en ny generation tecknare; David Liljemark, Daniel Ahlgren och Mats Jonsson.
1992 Intervjuas för fanzinet Seriechock.
1993 “Superangst” publiceras och får goda recensioner i bl a DN. Någon större försäljningen blir det dock inte p g a förlagets bristfälliga distribution.
1994 Tecknar uppföljare på “Superangst”, kallad “1981”. Medverkar i utställningen “Reflexerier” på Mölndals Konsthall, arrangerad av Optimal Press. Ger ut Gunnars Fanzine nr 2, som innehåller den åttasidiga serien “Såhär var det” och en längre kritisk text om tillståndet i seriesverige. Gästlärare på serietecknarskolan i Hofors.
1995 Byter förlag, från Epix/Medusa, till Optimal Press. Första utgåvan på det nya förlaget är den konceptuella serien, “Nollad”, med förord av John-Peter Nilsson. Boken totalsågas i Bild & Bubbla, men får uppmärksamhet i lokalpressen, eftersom den utspelar sig i igenkännbara Malmömiljöer.
1996 Tecknar “Kosmos”, som ges ut som fanzine av Seriechock. Publicerar flera olika fanzines till konstutställningar i Sverige och Danmark. Medverkar gör bl a Mats Jonsson, Sara Olausson, Daniel Ahlgren, Rasmus Gran, David Liljemark och Nora Below.
1997 Börjar experimentera med digitala serier, vilket resulterar i en ny, mer skissartad stil. Tecknar flera längre självbiografiska barndomsskildringar, som underlag för multimediapresentationer.
1998 Samlar fanzineutgivare och grafittikonstnärer till utställningen “Avtryck av verkligheten – ny kultur från Malmö och Lund”. Utställningen får stort medialt genomslag. Medverkar gör bl a David Liljemark, Finn Hallin (Finsta), Simon Gärdenfors, Calle Thörn, Daniel Ahlgren, Karna Rusek, Martin Fredriksson (Core), Rasmus Gran och Patrik Stigzelius. De skissartade serierna och dokumentation från utställningen samlas på en CD-rom, som följer med som bilaga till Allt För Konsten 1 och i “Nazibeatles och andra berättelser”, som trycks i print on demand. Blir inbjuden att visa utställningen på Virserums Konsthall. Utvecklar konceptet och bjuder in ytterligare medverkande; Kati Kovacs, Henrik Bromander och elever från Serietecknarskolan i Hofors. I samband med ett event för att marknadsföra “I Seriernas värld” myntas begreppet ”Seriestaden” om Malmö.
1999 Får i uppdrag av Kvarnby Folkhögskola att ta fram förslag på en utbildning i serieteckning. Marknadsför kursen, som kallas Kvarnby Serietecknarskola, inför antagning till höstterminen 1999. Producerar kortfilmer med tecknade inslag för SVT. Arbetar på “Fanzineindex 2001” tillsammans med Ingemar Bengtsson. Lärare i serieteckning på Gerlesborgsskolan i Bohuslän.
2000 Anlitas som lärare i serieteckning av Kvarnby Folkhögskola. Utformar och driver skolans sommarkurs i Serieteckning.
2001 Initierar Malmö kulturskolas kurser i serieteckning för barn och åker med anledning av det på studieresa till Bryssel med en grupp malmötecknare. Utformar och driver sommarkurser i serieteckning på Fridhems folkhögskolas. Producerar utställningen “Seriestaden” på Hedmanska gården, som samlar (i stort sett ) alla Malmös aktiva serietecknare, inklusive första årskullen från seriekursen på Kvarnby Folkhögskola. Startar websidan Seriekonst.net.
2002 Folkhögskollärarexamen vid Linköpings Universitet. Får anställning som universitetslektor i visuell kommunikation på Högskolan för Design och Konsthantverk (HDK) i Göteborg.
2003 Tecknar “Cykelhippie” direkt för pocketformatet och “Gröna Tomater”, som skapats efter inspiration från franska l’Associations publikation Patte de mouche.
2004 Initierar “Seriecenter” i Kulturhuset Mazetti, genom att skapa grund för samverkan mellan Kulturskolan, Seriefrämjandet och ett antal frilansande serietecknare. Grundar “Seriestudion” med bl a Emma och Lisen Adbåge, Joakim Gunnarsson, Kim W Andersson, Jimmy Wallin, Jonna Bjönrstjerna, Adam Blomgren, Malin Biller, Johanna Kristiansson, Åsa Ekström och Sofia Falkenhem. Pocketboken “Vänster vänster” ges ut av Optimal press.
2005 Genomför ett konstnärligt utvecklingsprojekt “Seriekonst – tabloid”, som består av 30.000 tidningar i tabloidformat. Medverkar gör bl a Kim W Andersson, Fabian Göransson, Jonna Björnstjerna, Joakim Gunnarsson, Oskar Aspman, Stina Hjelm, Knut Larsson, Daniel Ahlgren och Mattias Elftorp. Publicerar pocketboken “Punk Provocateur” och handboken “Seriemagi”, som sammanfattar Serieskolans grundkurs i serieteckning.
2006 Utställningen “Seriemagi” på Ystads konstmuseum. Ledamot i Arbetsgruppen för litteraturstöd till bildverk, Kulturrådet.
2007 Utställningen “Seriemagi” visas på Växjö Konsthall och Landskrona Museum. Ställer ut serieoriginal på Varbergs konsthall.
2008 Akvarellnovellen “Vin och Vatten”, som tagit två år att framställa, publiceras på Optimal press. Ordförande i Arbetsgruppen för litteraturstöd till bildverk, Kulturrådet.
Initierar, skriver och driver masterkurs i “Seriekonst och visuellt berättande (30 HP)” på HDK. Bland studenterna återfinns bl a Kim W Andersson, Josefin Svenske, Mattias Elftorp, Lina Neidestam, Åke Forsmark, Rolf H Reimers, Annika Giannini.
Medverkar med bl a David Hockney och Ingmar Bergman på utställningen “Dekadens”, på Dunkers Kulturhus med serien “The Rake”, efter William Hogarth. Serien publiceras i Allt För Konsten 8.
2009 Gör utredning för Seriefrämjandet för att inventera, utvärdera och utveckla pedagogiska insatser på serieområdet vilket resulterar i två rapporter: “Seriepedagogik i Sverige” och “Möte med serier”. Medverkar på Skolforum i Stockholm.
2010 Initierar och skriver kursen “Bilderböcker för barn (30 HP)”. Anställs som universitetslektor i Visuell kommunikation på Institutionen för Konst, Kultur och Kommunikation, K3 på Malmö Högskola.
2011 Initierar, skriver och driver kursen “Serieteckning och Visuellt berättande (30 HP)”. Initierar och skriver första kursplanen till kursen “Comics, International perspectives (30 HP)”. Skapar utbytesavtal med serieutbildningen på Hohschule der angewandte wissenschaft, HAW-Hamburg. Får uppdrag som Enhetschef på K3. Publicerar boken “Största möjliga allvar”, som samlar serier, foton, texter och teckningar från 80-talet.
“Seriekonst och Konstserier”, vetenskaplig artikel till tidskriften Valör, utgiven av Konstvetenskapliga Institutionen, Uppsala Universitet. Artikeln beskriver arbetet med “The Rake”.
2012 Publicerar boken ”Från Superangst till Seriestaden”, som samlar serier, foton, texter och teckningar från 90-talet.
2013 Undervisar på den internationella distanskursen “Digital Comics (30 HP)” tillsammans med Jakob Dittmar.
Skiftesföreläsning på Malmö Högskola tillsammans med Liv Strömqvist och Ylva Lindberg.
Föreläser om Serier och feminism på Kulturhuset i Skövde.
2014 Initierar utbytesavtal med serieutbildningen på Luca Art Academy i Bryssel. Presenterar paper om serieutbildning på seriekonferens på British Library i London. Föreläser om serier och moralpanik på Högskolan i Jönköping.
2015 Får Malmö Stads Kulturstipendium för värdefulla insatser. Presenterar paper om Töpffer och den egna serien “Cykelhippie” på seriekonferens i Paris. Publicerar artikel i tidskriften Studies in Comics. “Teaching comics in class: Between mainstream and the alternative.” Föreläser om serieforskning på Bok & Biblioteksmässan i Göteborg. Arrangerar paneldebatt om Serieteckning som opinionsbildning vid invigningen av Niagarahuset, med René Engström, Mattias Elftorp, Amanda Casanellas, Oskar Aspman och Viktor Jäderlund. Föreläsning om serier och moralpanik på Malmö Stadsarkiv i samband med I Seriernas Värld 2015
2016 Två gamla fanzines, Böld & Fibbla 1-2 säljs för närmare 2000 kr på Tradera. Ytterligare fanzines går för höga priser under året. Publicerar “Sjöcronas gata”, en Kristianstads-serie, målad med thé. Moderator på Studentafton på AF med Sara Granér och Pelle Forshed. Föreläser om Malmö Högskolas internationella utbyten med andra serieutbildningar. Publicerar “Kooperatören”, en funktionalistiskt tecknad serie om min farmor och farfar och deras arbete i Kooperativa Förbundet under fyra decennier. Presenterar paper på symposium om serieforskning på Carolina Rediviva, Uppsala Universitet. Presenterar paper på symposium på Malmö Högskola. Jury vid festivalen I Seriernas Värld.