EPIX
1984 var jag med och drog igång vågen av vuxenserier. Först med att skapa den grafiska formen på tidningen Epix och sedan som redaktör för tidningen Pox (som jag personligen tycker är den mest intressanta serietidning som getts ut i vårt land).
1986 expanderade förlaget med titlar som Tung Metall, Maxx, Elixir, samlingsutgåvorna Pox Special och Studio Epix och året därpå kom den äventyrsinriktade Casablanca. Till detta ska också läggas en omfattande utgivning av seriealbum under etiketten Medusa. Jag bidrog till formgivningen till de flesta titlarna och ansvarade även för förlagets marknadsföring. Under de första åren var våra resurser mycket små och en hel del av annonsmaterialet framställdes för hand, i form av målningar och collage.
Ett av mina första uppdrag på Epix var att göra tidningens baksida. Jag fick fria händer, men det fick inte kosta någonting. Förutom färgseparationen då, som gjordes i trumscanner på tryckeriet. En scanning kostade 1984 runt tusenlappen. Jag prövade flera olika tekniker. Akvarell, gouache, akryl, collage och manuell färgseparation på överlägg.
Baksidan ovan är ett (något blekt) collage av kuvert från redaktionen, gamla vykort och stämpelbokstäver. Några av baksidorna ställdes ut på Kulturhusets serieutställning 1986.
Redaktionen låg på Frejgatan i Stockholm och en del av lokalerna hyrdes ut till en serietecknarstudio, som fungerade både som plantskola och arbetsförmedling. Åren på Epix, räknar jag som mitt “universitet” och mycket av de erfarenheter jag fick där, har jag tagit med mig in i andra verksamheter.