Categories
serieåret

Serieåret 2020

EN BRA BÖRJAN
Det började bra! Jag blev befordrad till konstnärlig professor i visuell kommunikation med inriktning mot teckning. Läs mer om det HÄR. Min novellserie “Malmö Rock City Comics”, om The New Yardbirds, (blivande Led Zeppelin) spelning i Malmö 1968 fick uppmärksamhet bland 2019 års Malmö-skildringar i Sydsvenskan och i februari drog vi igång Serielab på Malmö universitet, med en workshop i risotryck för yrkesverksamma serieskapare. Jag medverkade också med ett paper om seriefandom och feminism under 60- och 70-talen, på konferensen “Comics & Feminism” på Södertörns Högskola.

Sen kom corona… Den 10:e mars övergick Malmö universitet över till digital undervisning och så har det varit sedan dess. Jag har suttit vid mitt skrivbord här hemma och zoomat.

Digital Comics, gavs på distans före corona.

Det mesta jag planerat har antingen ställts in, lagts på is, eller ställts om. Det handlade om festivaler, utställningar, resor, möten, workshops m m. De planerade aktiviteterna i Serielab bokades av och jag började fundera på vad som ens var möjligt att göra. Om ens något.

SERIELAB – TROTS ALLT
Ett av de planerade projekten i Serielab kallade jag “Serier & Film”, med mål att skapa samverkan mellan två branscher med mycket gemensamt, men helt utan givna mötesplatser. Idén uppstod efter samarbetet med Film i Skåne kring tävlingen ”Bergman i Skåne”, som vanns av Johanna Piñedo Larsson (se Bild & Bubbla nr 218). Jag kontaktade Film i Skånes talangutveckare Hanna Sohlberg och vi drog gemensamt upp en plan för en distans-workshop i pitchning, som sedan genomfördes med hjälp av ytterligare input från mina kollegor Jakob Dittmar och Saskia Gullstrand och de digitala verktygen Canvas och Zoom.

Inbjudan till online-worskhopen Serier och Film.

Jag intervjuade Kim W Andersson om hans erfarenheter kring ”Alena” och ett 20-tal serietecknare anmälde sig till workshopen. Det hela resulterade i att vi kunde erbjuda Pelle Forshed en residensplats för att utveckla en pitch till sin serie ”Under tiden” (utgiven av Kartago 2018), samt att han och ett antal av de andra medverkande serietecknarna fick möjlighet att pitcha sina serier för producenter och regissörer.  Denna första workshop väckte stort intresse och vi planerar nu för en fortsättning med fokus på manus under 2021. (Är du intresserad, kontakta i så fall undertecknad).

Ett annat projekt inom Serielab, som tog sin början under 2020 var “Serier & spel”, som fick fart tack vare ett initiativ från Bobbi A Sand från spelföretaget Transcenders, kring den i Japan omåttligt populära datorspelsgenren “Visual Novel”. Under workshopen visade Bobbi grunderna i programmering i spelmotorn Ren’py och vi som var med kunde rätt snabbt se möjligheter att konvertera våra egna serier till spel. Inför workshopen intervjuade jag Natalia Batista, som arbetar på en visual novel av ”Sword Princess Amaltea”. Den intervjun hittar ni här: Natalia Batista om Visual Novels

SKILLINGE SERIEFESTIVAL – SOM BLEV UTSTÄLLNING OCH SEMINARIUM
En annan planerad aktivitet som faktiskt kunde genomföras, var samarbetet med Rolf Classon och Skillinge Serievestival. Det handlade om att bidra med ett akademiskt spår till denna unika festival, som genomfördes i form av ett antal utställningar i och omkring Skillinge. Den dag jag ansvarade för gjordes som ett webbsänt seminarium från Skillinge Teater; ”Serier i forskningen – Comics Research Lab på Mau” med bidrag av Jakob Dittmar, Saskia Gullstrand och undertecknad. Detta åtföljdes av ett panelsamtal på temat ”Narrativa strategier i svenska serier” med docent Anna Jonsson från Lunds universitet och serietecknarna Axel Breschensbauer , Joakim Pirinen, Kalle Mattsson, Anna Haifisch (D) och Joe Kessler (GB).   Målet med seminariet och panelsamtalet var att sätta fokus på den samtida serieforskningen och samtidigt skapa förutsättningar för ett utbyte mellan serietecknare och serieforskare, något vi lyckades med. Läs mer på Comics Research Lab: Serielab på Skillinge Seriefestival 2020

Från Skillinge Seriefestival på Skillinge Teater

EGET ARBETE
Under året har jag tecknat och publicerat en novellserie kallad ”Serier från Sibirien”. I mitten på 80-talet hyrde jag och Thomas Henriksson en lokal på Birger Jarlsgatan i Sibiriens norra spets, bara två hus från huset där Horst Schröder bodde och blev snabbt indragna i hans storslagna planer på att förse svenska folket med vuxenserier.

Året var 1984…

”Serier från Sibirien” fokuserar på det grafiska arbetet som utfördes på förlaget, i skiftet mellan den gamla tekniken, med sax och klister och den nya digitala. Den är tecknad på stenpapper, framställt av kalk, vilket kopplar till mitt intresse för gamla trycktekniker. Ett tema jag återkom till i min text om litografins betydelse för seriemediets uppkomst i mitten av 1800-talet, som publicerades i tidskriften OEI #88-89 – Ett temanummer om tecknade serier. Läs serien HÄR.

Jag har också påbörjat ett större projekt, som tar sin utgångspunkt i det realistiska svartvita fotografiet (och filmen) från slutet av 70-talet, genom att måla av fotografier från Kristianstad. Detta mödosamma och omständliga sätt att utforska dokumentärt material, har sedan lett till att jag påbörjat ett manus, som bygger på de minnesbilder och associationer som dykt upp under arbetets gång. Vad det kommer att resultera i vet jag inte. Hittills är jag klar med 6 bilder och har ett påbörjat manus.

Domus i Kristianstad. Gouache.

HEDERSDOKTOR FRÅN BRYSSEL
I september utsågs seriepionjären, professor Pascal Lefèvre, till hedersdoktor vid Fakulteten för kultur och samhället, Malmö universitet. För snart 20 år sedan åkte jag och några serietecknare från Malmö ner till Bryssel för att spana på vad en seriestad kunde vara för något och mötte Pascal och hans studenter på masterutbildningen i serieteckning på LUCA – Art Academy. Det ska bli roligt att välkomna honom till Malmö, när pandemin är över, förhoppningsvis tillsammans med de andra tecknarna som var med den gången i Bryssel.

Vintersagor vid Folkets Park i Malmö. Här Jon Högmans bidrag.

EN MILJON TILL SERIESTADEN
Även i Malmö händer det saker. De rätt nedgångna kvarter jag uppehöll mig i slutet på 90-talet då projektet ”seriestaden” tog sin början, har genomgått en drastisk förändring. Industrifastigheten jag ordnade den första pressvisningen i har tagits över av Massive Entertainment, snett mitt emot ligger Kulturhuset Mazetti med Serieskolan, Seriefrämjandet och Kulturskolans seriekurser. Strax intill finns Malmö Stadsarkiv, med Seriearkivet och lite längre ned på Friisgatan, Rum för Serier, med sin välsorterade seriebutik och bara några kvarter söderut ligger Hybriden och Fanzineverkstaden. Allt i samma stadsdel – Möllevången. Malmö stad meddelade i november att man nu går in ytterligare i detta sammanhang genom att satsa pengar på att utveckla ett ”seriestråk” längs Friisgatan, Norra Parkgatan och fram till Folkets Park. En miljon kronor satsar tekniska nämnden och det hela ska vara klart till sommaren 2022. Det första exemplet på satsningen visas just nu på Corona-säkert sätt i form av fem olika tecknade vintersagor vid Folkets park. En av dem är tecknad av Jenny Holmlund, som gick det första året på Serieskolan för 20 år sedan.

/Gunnar Krantz den 2 januari 2021