Seriernas Värld på Virserums Konsthall hade vernissage den 5 december 1998. Men utställningen lanserades i Malmö redan den 17 november. Det kändes onödigt att dra med så mycket folk upp i Smålands inland, utan att ge dem något på hemmaplan. Jag ordnade därför ett pr-event på det nystartade kulturcaféet Inkonst.
Inkonst var en verksamhet som tydligt visade att något var på väg att hända med Malmö. Under första halvan av 90-talet befann sig staden i ett tillstånd som närmast kunde beskrivas som fritt fall, nedläggning och utflyttning. Men någonstans runt 1998 började det vända. När jag gick Simrishamnsgatan ner mot min lägenhet hände det allt oftare att jag mötte unga människor som inte såg ut att höra hemma i de ruffiga kvarteren. De var välklädda, bar designerbågar och tittade sig storögt omkring. Det tog ett tag innan jag förstod att de var studenter på den nya högskolan. En annan iakttagelse var att Stockholm inte längre var den givna magneten för unga människor med ambitioner på kultursidan, så som det varit för mig.
Alltfler svarklädda människor med konstnärsdrömmar började samlas i Malmö. Helst i kvarteren runt Möllevångstorget. När Lund utnämndes till Popstad, kontrade genast en gruppering med att utnämna Malmö till ”proggstad”. Sune Nordgren påstod att Malmö var nordens främsta konststad. Det var uppenbarligen fritt fram att utnämna Malmö till precis vad som helst. Det fanns inget att förlora.
Evenemanget på Inkonst döptes till Seriestaden och på flyern stod: Tre timmar med Malmöserier. Träffa serietecknare. Bläddra i nya seriealbum och fanzin. Kaffe och bullar. Det kom återigen mycket mer folk än jag räknat med. Huvudnumret var en ny serieantologi från Optimal Press: Allt för konsten, där inte mindre än 7 av 10 tecknare bodde i Malmö (David bodde i Lund). Jag presenterade min serie cd-rom, Mats Källblad, Daniel Ahlgren och David Liljemark, sina nya seriealbum. Simon Gärdenfors och Calle Thörn ställde ut och Rasmus Gran och Patrik Stigzelius sålde Asfalt. Efteråt gick vi till Möllevångstorget och fortsatte seriekvällen på ett ölhak. Dagen efter kunde man läsa rubriker som: “Malmö – seriestaden framför andra” och “Seriernas nya huvudstad”.
(Något redigerat utdrag ur boken “Från Superangst till Seriestaden” 2012)